In het meerjarige programma For the Record, gestart in 2018, worden zowel lokale als wereldwijde thema's in videocultuur onderzocht, samen met het publiek en een breed netwerk aan set- en stage ontwerpers, architecten, kunstenaars, filmmakers, muzikanten, choreografen, media producenten, onderzoekers en organisaties. Binnen het programma is de afgelopen jaren veel samengewerkt met Rotterdamse partners, kunstenaars en ontwerpers.
Set Stage Screen: A Situated Video Channel
Set Stage Screen: a Situated Video Channel presenteert het audiovisuele werk van Hannah Dawn Henderson, Safiq Nasution, Natalia Papaeva, Ashley Röttjers en Geo Wyeth & Jay Tan op verschillende plekken in Rotterdam.
Het programma reflecteert op de manier waarop de stedelijke omgeving een centrale rol speelt in films en videoclips. De deelnemende kunstenaars hebben elk een persoonlijke band met de stad Rotterdam. Safiq Nasution groeide er op, Ashley Röttjers werd zich er bewust van sisterhood, Natalia Papaeva vond er haar moedertaal, Hannah Dawn Henderson herkende Manchester in Rotterdam, en Geo Wyeth & Jay Tan worstelden door haar wateren. Door verschillende publiek toegankelijke locaties in de stad in te zetten in tijden van lockdown, proberen de kunstenaars in Set Stage Screen de kijkervaring van video's in een ander daglicht te zetten. De rommeligheid van de stad wordt opgezocht en daagt de kijker uit om zich op een andere manier tot het werk en de omgeving te verhouden.
Set Stage Screen: a Situated Video Channel vindt is vanwege Covid-19 uitgesteld, lees hier meer over het programma.
G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children
Op uitnodiging van Het Nieuwe Instituut en het International Film Festival Rotterdam (IFFR) realiseerde het kunstenaarscollectief The Ummah Chroma een installatie in het instituut gebaseerd op hun film G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children.
Juist toen de mensen in voorjaar 2020 over de hele wereld door de coronapandemie gedwongen werden om in quarantaine te gaan, zichzelf af te zonderen en afstand te nemen van anderen, was de behoefte aan rituelen van samenzijn, solidariteit en verbondenheid sterker dan ooit. Het Nieuwe Instituut presenteerde gedurende de tentoonstellingsperiode een on- en offline programma in de geest van de installatie _G/D THYSELF. _De verschillende activiteiten, waaronder rituele performances en meditaties, waren gebaseerd op uiteenlopende spirituele en culturele tradities. Rotterdamse en (inter)nationale kunstenaars en collectieven leverden door middel van rituelen, performances, filmvertoningen, masterclasses en lezingen een bijdrage aan de installatie.
Met onder anderen danser en presentator Jiv the Chief en het HipHopHuis Rotterdam, kunstenaar Nash Caldera, Krump dance performer The Empress, het collectief The Sacred Boiling Tub, dichter Dean Bowen en schrijver en fotograaf Johnny Pitts.
Live from G/D THYSELF met Jiv the Chief Eerste activiteit in een reeks waarin kunstenaars de installatie G/D THYSELF verschillende spirit strategies uitvoeren, die je, ondersteund door hun uitleg, via een livestream vanuit huis kunt beleven. Het programma start met een performance en workshop van Jiv the Chief, die in samenwerking met het HipHopHuis in Rotterdam.
Live from G/D THYSELF met The Empress De Nederlandse Krump en afro danser The Empress nodigde het publiek uit om deel te nemen theatrale dansworkshop We travel through the dance sprit of time waarin verschillende muzikale tijdperken de revue passeerden. Van old school tot new school danspassen; van funk, jaren '90 streetdance tot hiphop en meer - alles kwam aan bod.
Live from G/D THYSELF met The Sacred Boiling Tub In deze editie van Live from G/D THYSELF combineerde het Rotterdamse collectief The Sacred Boiling Tub tijdens een klankmeditatie de helende kracht van live muziek met yoga en kunst in een zogeheten 'Voices and Rituals' sessie.
Reflectie #1
'ANA-LIZE': EEN GEDICHT VAN KUNSTENAAR NASH CALDERA Kunstenaar Nash Caldera leverde de eerste bijdrage aan een driedelige serie Reflecties met het gedicht Ana-lize, dat ze eerder uitvoerde tijdens de klankmeditatie Spirit Strategies through Performative Sounds. Geïnspireerd door G/D THYSELF werd er een reeks reflecties, verhalen en spirit strategies door schrijvers, dichters en ontwerpers verstuurd. Een manier om gezamenlijk te reflecteren, zij het op afstand van elkaar.
Reflectie #2
'DON'T LET THEM BURN': EEN GEDICHT VAN DICHTER, PERFORMER EN PSYCHONAUT DEAN BOWEN Dean Bowen leverde de tweede bijdrage met het gedicht DON'T LET THEM BURN (a dark lullaby for black babies in burning cities). Dichter, performer en psychonaut Dean Bowen houdt zich bezig met de dynamiek van de samengestelde identiteit en hoe deze zich verhoudt tot een politieke en maatschappelijke positionering.
Reflectie #3
EEN GEDICHT VAN SCHRIJVER, FOTOGRAAF EN JOURNALIST JOHNY PITTS Schrijver, fotograaf en journalist Johny Pitts leverde de derde en laatste bijdrage in de serie reflecties met een gedicht. Johny Pitts is de curator en oprichter van het bekroonde online tijdschrift Afropean.com, een platform gewijd aan de Afro-Europese diaspora. In het boek Afropean: Notes from Black Europe deelt hij zijn persoonlijke verhaal en de ervaringen die hij heeft opgedaan in zijn zoektocht naar de Afropean in verschillende Europese steden.
Meer informatie over _G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children _is beschikbaar in het webmagazine
YouthDem
Binnen YouthDem worden programma's niet vóór maar mét een community van jongeren gemaakt. Het Rotterdamse collectief Concrete Blossom is partner en begeleidt jonge Rotterdamse ontwerpers - zoals filmmakers, kunstenaars en muzikanten - bij het maken van programma's. Gedurende een aantal maanden organiseren de jonge ontwerpers een reeks interventies waar ze, solo of samen met hun crew, de thema's van tentoonstellingen vieren en/of bevragen. Lees hier meer over het programma.