De directe aanleiding om samen te werken met Malique Mohamud was zijn onderzoek _The Bodega aka Avondwinkel as a site of archival practices _als research fellow bij Het Nieuwe Instituut. Dit onderzoek is nauw verbonden met het bredere onderzoek naar de informele creatieve sector als de counterculture van Rotterdam en werd in 2019 gepubliceerd onder de titel For the Culture.
For the Culture
For the Culture, een onderzoek door Concrete Blossom en Metro 54, bundelt de perspectieven en verhalen die Rotterdam in toenemende mate kleuren. Uit het voorwoord van Malique Mohamud:
"Hoe banen jonge Rotterdammers met een migratie achtergrond zich een weg door het leven? Wat betekent het vandaag de dag om Rotterdammer te zijn? En wie heeft daar zeggenschap over? (...) Wat betekent het dat Rotterdam de jongste en een van de meest diverse steden van Nederland is? Voor de een is het everyday life. Voor de ander is het iets unieks, misschien zelfs iets exotisch. Diversiteit lijkt het toverwoord te zijn waarmee de complexiteit van een stad als Rotterdam wordt gladgestreken. Maar wat speelt zich allemaal af op de plekken en bij de mensen die deze diversiteit belichamen?"
De publicatie bevat essays en verhalen van verschillende Rotterdammers, zoals _De Victory Lap is een marathon_ van Simone Zeefuik, _Lessen trekken uit bars_ van Fardy Lodovica en _De waarde van zijpaden _door Maame Hammond.
Bij de publicatie is een korte clip gemaakt door fotograaf en videokunstenaar Sharon-Jane Dompig, filmmaker Obi Mgbado en sound designer Jermaine Prince. Webdeveloper Cye Wong Loi Sing was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van concreteblossom.com, het digitale platform waar deze en andere verhalen worden gepubliceerd.
The City That Never Sleeps
Tijdens _Thursday Night Live! Marathon: The City That Never Sleeps_ op 19 september 2019 werd naar aanleiding van For the Culture door diverse sprekers gereflecteerd op de politiek van alledaagse sociale ruimtes en hun rol als transformatieve plek voor culturele producties. Met bijdragen van Amina Hussen, Egbert Alejandro Martina, Zeinab Salah, Malique Mohamud, Cedric Kouame, Amal Alhaag & many others.
Bodega Exchange
In samenwerking met een groep makers en denkers uit Brussel, Antwerpen en Rotterdam ontwikkelde Malique Mohamud in november 2019 een interactieve installatie performance space, over de avondwinkel als archief, ontmoetingsplek en podium: The Nightshop: Bodega Surrealism.
Kapperszaken, shisha lounges, voetbalpleintjes en buurtwinkels zijn ruimtes waar een nieuwe stedelijke identiteit wortel schiet en waar diasporic life betekenis krijgt. Het zijn plekken waar kennis ligt opgeslagen, geproduceerd wordt en gedeeld. Zouden dit soort ruimtes vragen over onder meer identificatie, ontheemding en postkoloniale stress kunnen adresseren? Wat zou er gebeuren als typologieën van dit soort semi-publieke en publieke ruimtes en de cultuur die er geproduceerd wordt, centraal staan in de agenda's voor stedelijke ontwikkeling? Hoe kunnen de kapperszaken als safe spaces gelden.
Het Bodega Exchange project onderzoekt de regeneratieve potentie van alledaagse architectuur door de lens van generation hiphop. Er wordt voortgeborduurd op het _regenerative design _denken. Gebouwen die ontworpen zijn vanuit dit ontwerpprincipe dragen bij aan een netto positieve impact op het milieu. De overtuiging is dat bodega's, toko's en andere buurtwinkels ook hun positieve impact hebben op verschillende stedelijke ecologieën. Zo bieden de producten op de schappen van een buurtwinkel bewoners van deze wijken aanknopingspunten in hun identiteitsconstructie.
Op uitnodiging van de Nederlandse Ambassade in Brussel voor een bijdrage aan Verve, het bovensectorale programma Vlaanderen-Nederland, ontwikkelde Mohamud zijn idee voor de Bodega verder tot een concrete installatie en programma in een avondwinkel in Rotterdam, waaraan ook Brusselse en Vlaamse ontwerpers en kunstenaars een bijdrage aan leverden. De regeneratieve potentie van alledaagse architectuur in de diasporische wijken staat centraal in dit mixed media storytelling project.